Steeds meer mensen kiezen er voor om een cruisevakantie te boeken. Met een manier van reizen kun je de hele wereld over. Doorgaans zijn er tal van activiteiten aan boord, waardoor de reis op zich al heel vermakelijk is. Cruises zijn vermakelijk en er is volop eten te verkrijgen. Hierdoor is het gemakkelijk om in de verleiding te komen om voedsel tot je te nemen dat je gezondheid geen goed doet. Lees de onderstaande tips wanneer je van plan bent een cruisevakantie te maken en aan boord toch gezond en verantwoord bezig wilt zijn.

1. Houd bij wat je eet
Op sommige cruises worden alle maaltijden in buffetvorm aangeboden. Dit maakt de kans groter dat je meer eet dan je in de eerste instantie van plan was. Dit is zeker het geval bij vis en oesters. Dit kan nadelige gevolgen hebben. Je krijgt een opgeblazen gevoel en je zult niet optimaal meer kunnen genieten van de activiteiten aan boord. Houd daarom bij hoeveel je eet. Mocht je tijdens het diner toch minder gezond willen eten, kies dan tijdens de lunch voor een salade en drink overdag veel water om toch een vol gevoel te hebben.

2. Drink voldoende water
Tijdens de reis kan het verleidelijk zijn om alcoholische dranken te drinken. Een teveel aan alcohol zorgt ervoor dat je uitdroogt. De meest effectieve manier om gehydrateerd te blijven, is door dagelijks zes tot acht glazen water te drinken. Dit geldt zeker wanneer het warm is en je actief bezig bent. Wil je toch alcohol drinken? Zorg dan dat je tussen de drankjes door af een toe een glas water drinkt.

3. Vraag het personeel om kleinere porties
Wanneer je op een cruiseschip bent, dan wil je voluit genieten en niet hoeven stoppen met eten, terwijl je bord nog niet leeg is. Om jezelf niet onnodig te kwellen, kun je het personeel om een kleine portie vragen. Dan hoef je niet bang te zijn dat je te veel eet of meer eet dan je van plan was.

4. Neem je eigen tussendoortjes mee
Om gezond bezig te blijven tijdens de reis, kun je je eigen verantwoorde tussendoortjes meenemen. Denk bijvoorbeeld aan crackers en volkorenkoekjes op basis van natuurlijke ingrediënten. Mocht je tussen twee maaltijden in trek krijgen, dan kun je deze stillen en toch gezond bezig zijn.

5. Sla geen maaltijden over
Omdat er zoveel te beleven is tijdens een cruisevakantie, kan het wel eens gebeuren dat je een maaltijd overslaat. Als je niet ontbijt, dan is de kans groot dat je extra veel eet tijdens de lunch en dan vooral koolhydraatrijke producten als brood. Dus hoe meer maaltijden je overslaat, des te vaker je teveel zult eten tijdens de volgende. Probeer driemaal daags te eten en doe dit langzaam, zodat er geen opgeblazen gevoel ontstaat.

Een cruise kan een ervaring zijn om nooit meer te vergeten. Wanneer je verantwoordelijk met eten om leert te gaan en niet toegeeft aan elke verleiding, dan zul je je energieker voelen en meer kunnen genieten van de verschillende activiteiten.