Reizen.be > Dé Belgische reistrends voor 2023

Dé Belgische reistrends voor 2023

Hoe gaan de Belgen volgend jaar op reis? Het is alvast zeker dat velen (70%) zullen reizen want het is een basisbehoefte geworden. Vaak zal er wel pas ultra last minute geboekt worden en sowieso is flexibiliteit rond de boekingsvoorwaarden een prioriteit. Mogelijks moet bij iedere reis een negatieve coronatest of vaccinpaspoort kunnen voorgelegd worden. Vakanties in de ongerepte natuur en in vakantiewoningen blijven scoren met nu al dubbel zoveel boekingen in de schoolvakanties ten opzichte van ‘normale’ jaren.

© pixabay.com

Op basis van enkele internationale onderzoeken, contacten met de toeristische belangenfederaties, informatie van de eigen toeristische klanten wereldwijd en input van travel influencers voorspelde Glenaki in april enkele reistrends voor 2020. Reistrends zoals actieve vakanties, de wagen als transportmiddel, weg van de massa, dichtbij bestemmingen of B-locaties zijn allemaal waarheid geworden.
We staan nu voor een nieuw jaar met nieuwe verwachtingen, aangepaste businessmodellen en hoop op een effectieve vaccinatie ronde, daarom waagt Glenaki Tourism Consultancy, gespecialiseerd in toerisme PR, zich weer aan een voorspelling van dé reistrends voor 2021.

  • Reizen blijft een must en is een basisbehoefte geworden. 70% van de bevolking geeft aan in 2023 te willen reizen volgens de World Travel & Tourism Council. Volgens een onderzoek van booking.com wil 53% van de ondervraagden zelfs nog méér reizen en de wereld ontdekken dan vóór de pandemie omdat ze het zo gemist hebben.
  • Alhoewel de vroegboek campagnes al zijn opgestart, zullen de meeste mensen niet enkel last minute boeken maar zelfs ultra last minute. Dus slechts 1 à 2 dagen voor vertrek om zo de kat uit de boom te kijken.
  • Aan de andere kant zijn nu al heel wat mensen hun reis aan het inplannen voor 2021 aangezien ze nog vouchers hebben liggen die verlopen. Zo ziet luxe cruisemaatschappij Seabourn al een zeer hoge vraag van enkele populaire bestemmingen en afreisdata van reizigers die hun reis noodgedwongen hebben moeten uitstellen.
  • Met reisbeperkingen die constant veranderen, kan het moeilijk zijn om een reis te plannen. Daarom wil 74% van de reizigers duidelijkheid over annuleringsvoorwaarden, terugbetalingsprocessen en reisverzekeringen van de aanbieders volgens booking.comFlexibiliteit is een prioriteit: 46% van de reizigers vindt de mogelijkheid tot annuleren van een accommodatie een must-have en 36% wil de mogelijkheid om hun incheckdata kosteloos te wijzigen. Sommige airlines gaan zelfs nog verder en bieden een gratis covid19-verzekering aan. Zo dekt bijvoorbeeld Ethiopian Airlines alle medische kosten, repatriëring, evacuatie en quarantaine gelinkt aan Covid-19 van zijn klanten.
  • Mogelijks zal voor elke vakantie naar het buitenland een negatieve covid19-test gevraagd worden, niet ouder dan 72 uur bij aankomst op de bestemming. Dit is nu al het geval voor Malta en Italië bijvoorbeeld en hier wordt ook gewerkt met de snelle antigeentest die binnen de 15 minuten een uitslag geeft. Dat is  een sneller en meer flexibel alternatief. 
  • Door sommige instanties wordt achter de schermen gewerkt aan een digitaal gezondheids- en vaccinpaspoort waarbij reizigers moeten kunnen bewijzen dat ze het corona vaccin hebben gekregen, vooraleer ze mogen reizen. Ook de cruisesector en verschillende airlines werken hier aan mee.
  • Ook al zal er gereisd worden, we zullen het minder zien op social media. Het fenomeen van ‘#travelshaming’ zal nog even nazinderen.
  • Reizigers gaan op zoek naar privacy, ruimte en persoonlijke controle over hygiëne en dus naar accommodaties die een echt thuisgevoel geven, Vakantiewoningen krijgen daarbij een grote voorkeur op hotels. Belvilla bijvoorbeeld heeft nu reeds heel wat meer boekingen voor de schoolvakanties van 2023. Voor de paasvakantie zijn er bijvoorbeeld al twee maal zoveel boekingen. De populairste bestemmingen zijn België, Oostenrijk, Frankrijk, Nederland en Spanje. Families die last minute willen boeken, gaan dus mogelijks niets meer vinden.
  • We hebben zolang opgesloten gezeten dat we op zoek gaan naar de natuur en open horizons. We willen het gevoel van ruimte hebben en dit liefst ontdekken op een sportieve manier. Swarovski Optik, bekend voor zijn professionele verrekijkers, merkt al enkele maanden een sterke stijging in de verkoop. De mensen ontdekken terug de natuur. Bij jonge mensen is het zelfs heel trendy om vogels te spotten.

2023 zal weer een heel ander reisjaar worden dan 2020 maar het belooft een boeiend, gevarieerd en bewust reisjaar te worden.

Gerelateerde berichten

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *